Vanliga frågor och svar

Bokning

Avbokning och ändringar

Garantier

Betalning

Resan

Bokning

Kan jag boka rum via telefon?

Ja, du kan göra bokningar på alla våra hotell via telefon. Ring 020-HOTELL så kommer du till oss. Saknar du bokstäver på din telefon, så ska du ringa 020-468355.

OBS: Du måste ange ID 443003 när du kommer fram till kundtjänst!

Hos kundtjänst kan du:

  • Boka hotell
  • Ändra eller avbeställa bokningen
  • Få information om en befintlig bokning

Om du vill avboka eller ändra din redan gjorda bokning är det bra om du har ditt resplansnummer (bokningsnummer) tillgängligt.

Kan jag ange begäran eller särskilda önskemål om rum, t.ex. anslutande rum, typ av säng, rökning/ej rökning eller tidig incheckning?

Bekvämligheter och rumsegenskaper visas på informationssidan för respektive hotell. Om du endast vill visa hotell med vissa bekvämligheter, filtrerar du sökningen genom att markera kryssrutan för de funktioner du föredrar. För ytterligare rumsönskemål är det bäst att boka via telefon.

Kan jag boka mer än ett rum i taget?

Ja. Du kan boka upp till åtta rum per enskild transaktion.

Hur bokar jag ett hotellrum som uppfyller mina behov av särskild tillgänglighet?

Om du har särskilda krav ber vi dig läsa beskrivningen av hotellet, alternativt kontakta hotellanläggningen.Vi kan inte garantera att det finns rum med dina önskemål tillgängliga.

Hur vet jag att min bokning har bekräftats?

Vi skickar en bekräftelse via e-post när du har slutfört bokningen. Vanligtvis får du e-postbekräftelsen inom 15 minuter men det kan ta upp till ett par timmar. Om du inte fått något svar på flera timmar, kan du kontrollera om bekräftelsemeddelandet du fick via e-post kan ha hamnat i skräppostmappen. Du kanske behöver lägga till den här webbplatsen i listan över “tillåtna” avsändare för att få bokningsbekräftelser och information om bokningar i framtiden.

Hur genomför jag en bokning åt någon annan?

Du kan enkelt genomföra bokningen på Internet. Ange namn för gästen som ska checka in på hotellet och dennes telefonnummer under resan. Du behöver även uppge gästens e-postadress så att bokningsbekräftelsen kan skickas ut.

Jag vet var jag vill bo men hotellet visas inte i sökresultaten. Varför hittar jag det inte?

Det finns flera orsaker till varför detta kan inträffa:

  • Om vi inte har rum tillgängliga för de datum som har angetts kanske hotellet inte visas i sökningen. Ta bort datumangivelserna och sök igen.
  • Om du använder filter på sökresultatsidan för att avgränsa sökningen, kan det hända att hotellet filtreras bort.
  • Du kanske söker efter ett hotell som den här webbplatsen inte har förhandlat pris med.

Jag vill ta med mitt husdjur. Är det tillåtet?

Regler för husdjur varierar från hotell till hotell. Kontakta oss om “Husdjur kan tillåtas” visas för hotellet så hjälper vi dig.

Det uppstår problem när jag bokar på Internet. Vad ska jag göra?

Kontakta oss via kontaktuppgifterna på webbplatsen.

Vad ska jag göra om jag inte får någon e-postbekräftelse när jag har gjort min bokning?

Vanligtvis får du en bekräftelse inom 15 minuter efter bokningen men ibland kan det ta flera timmar. Du kanske behöver lägga till den här webbplatsen i listan över “tillåtna” avsändare för att få bokningsbekräftelser och information om bokningar i framtiden. Kontrollera även om bekräftelsemeddelandet du fick via e-post kan ha hamnat i skräppostmappen.

Hur gör jag om jag har frågor om en tidigare bokning?

Gå till kundtjänstsidan och följ instruktionerna om du vill kontakta oss.

Avbokning och ändringar

Hur avbeställer jag en hotellbokning på Internet?

Du kan avbeställa genom att använda länken på kundtjänstsidan eller länken i e-postmeddelandet med bokningsbekräftelsen.
Leta upp bokningen som du vill avbeställa och klicka på alternativet “Avboka” under bokningen. Du kommer till en sida som visar uppgifterna som hör till den här bokningen. Ett bekräftelsemeddelande visas och avbeställningsbekräftelsen skickas till dig med e-post.

Hur ändrar jag min hotellbokning?

Det bästa sättet är att ringa oss. Våra representanter på kundtjänst hjälper dig att hitta andra rumstyper, datum eller hotell så att du garanteras att vistelsen överensstämmer med dina nya behov.

Jag avbokade min hotellbokning. När sker återbetalningen?

Vi bearbetar din återbetalning omedelbart efter avbokningen. Det bör registreras på kontoutdraget inom 30 dagar, men det kan dröja fram till nästa betalningsperiod. Om återbetalningen inte har registrerats inom 30 dagar kontaktar du kundtjänst.

Kommer jag att få samma pris om jag ändrar en bokning?

Priser och tillgänglighet kan ändras så det är möjligt att priset skiljer sig från din ursprungliga bokning.

Vilka avbokningsregler gäller?

Varje hotell har egna regler för avbokning och ändringar som vi måste vidarebefordra. På webbplatsen finns information om regler för varje anläggning tillgänglig på flera platser. Det enklaste sättet är att gå till flikarna “Beskrivning” för varje enskild hotellanläggning efter att du har angett resedatum. Reglerna för avbokning och ändringar visas även under bokningen och i e-postmeddelandet med bokningsbekräftelsen.
I syfte att kunna erbjuda de mest konkurrenskraftiga priserna är vissa bokningar inte återbetalningsbara. Om din bokning inte är återbetalningsbar är du inte berättigad återbetalning vid en eventuell avbokning. Vid särskilda omständigheter gäller reglerna i din reseförsäkring.
Om du behöver ändra något efter att du har genomfört en bokning läser du hotellets policy för ändringar och avbokningar i bekräftelsemeddelandet du fick via e-post.

Debiteras jag för en natt om jag missar min bokning eller kommer sent?

Hotellet kan ta ut en avgift beroende på vilka bokningsregler som gäller. Läs gärna igenom hotellets regler för avbokning och sen ankomst. Observera att om du inte informerar hotellet om sen ankomst kan det hända att din bokning tas bort!

Garantier

Hur hittar jag information om hotellets regler för avbokning och ändringar när jag har gjort bokningen?

Det enklaste sättet är att gå till bokningsbekräftelsen som har skickats via e-post. Reglerna visas längst ner på sidan.

Betalning

Hur kan jag få ett kvitto på hotellbokningen?

När du har gjort bokningen skickar vi en bekräftelse via e-post som även fungerar som kvitto. Vid utcheckningen får du ett kvitto från hotellet med information om ytterligare kostnader under vistelsen.

Är min kreditkortsinformation säker?

Vi tar säkerheten för din kreditkortsinformation på största allvar. Om du misstänker att en obehörig transaktion har utförts på ditt kredit- eller betalkort via oss, kontaktar du banken eller företaget som har utfärdat kortet och granskar transaktionen. Mer information finns under Sekretesspolicy på webbplatserna.

Vilka kredit- och betalkort accepteras?

Vi accepterar MasterCard, Visa, American Express, Diners Club och Discover och även Visa Electron.

När debiteras min hotellbokning?

För vissa hotell debiteras du vid bokningstillfället. I andra fall förväntas du betala direkt under vistelsen. Information finns på sidan med hotellinformation eller i e-postmeddelandet med bokningsbekräftelsen.

Debiteras mitt kreditkort om jag glömmer att avboka och inte använder rummet?

Om du inte avbokar under angiven avbokningsperiod kan det hända att vissa hotell tar ut en avgift som vi måste vidarebefordra. Avbokningsreglerna varierar mellan hotell så läs noga igenom vad som gäller för din bokning i e-postmeddelandet med bokningsbekräftelsen.

Resan

Vilka dokument krävs vid flygplatsens säkerhetskontroll?

Läs om enskilda länders krav på respektive lands officiella webbplats.
Vanligtvis måste du visa upp följande två dokument när du passerar flygplatsens säkerhetskontroll för att gå till gaten:

  • 1.Ettnationellt id-kort (inte körkort) när de reser inom Schengenområdet eller också ett pass.
  • 2.Ett giltigt boardingcard med aktuellt datum. Boardingcard utfärdas vid flygbolagets biljettdisk på flygplatsen, incheckningen, flygbolagets självservice eller på flygbolagets webbplats på Internet.

ESTA-regler för resor till USA – VISUM

USA har infört regler om Electronic System for TravelAuthorization (ESTA) för alla passagerare som reser till USA.Det gäller alla passagerare som reser genom USA under VWP för att byta plan till ett annat land.

Alla passagerare till USA måste fortfarande skicka Godkännande sker vanligtvis omedelbart men kan dröja upp till 72 timmar. Alla passagerare måste uppvisa eget godkännande för ESTA – det gäller även ensamresande barn och barn som reser tillsammans med vuxna oavsett ålder.På grund av den eventuella förändringen av godkännande kräver DHS (DepartmentofHomelandSecurity) att resenärer skickar in registreringen för ESTA minst 72 timmar innan flyget avgår enligt tidtabell.

Övriga resenärer:
Om du behöver visum för att resa in i eller genom USA behöver du inte ansöka om ESTA.